Rijden en kijken

Wil je weten hoe de ideale lijn is op een circuit? Wil je weten hoe je ook in de buurt van het baanrecord kan komen? Let dan ook goed op andere coureurs die aan het racen zijn. Van hen kan je veel leren en misschien ontdek je dingen die je eerder niet wist. Lees ook onze rijtips!

Stuurfouten

Denk eraan dat de kart erg nauw luistert naar je rijgedrag, concentratie is erg belangrijk. Een klein foutje en je kunt in de zijkant belanden of omkeren. Voordeel is dat het altijd spannend blijft tijdens een race, een klein foutje van de koploper en hij kan weer achteraan aansluiten.

Niet slippen

Probeer zo min mogelijk te slippen, dit zorgt voor snelheidsvermindering. Hierdoor zullen de rondetijden minder goed zijn dan wanneer je een bocht met de goede snelheid neemt. Zorg ervoor dat de kart niet gaat driften en probeer dit vol te houden, de kart moet tegen de driftgrens aan zitten.

Zithouding

De juiste zithouding is erg belangrijk. Een goede zithouding betekent de knieën en armen licht gebogen, goed passend. Je handen moet je hetzelfde houden als in de auto, zogenoemd ‘ tien voor twee’. Het belangrijkste is dat je goed ontspannen in de kart zit, dit zal zeker helpen bij het volgen van de ideale lijn.

Laat snellere rijders inhalen

Door snelle rijders te laten passeren en achter ze aan te gaan kun je proberen snellere rondes te rijden. De snellere coureurs zullen proberen volgens de ideale lijn te rijden, je kunt ze dan makkelijk volgen en proberen ook een snelle tijd neer te zetten.

De ideale lijn

De ideale lijn is de vloeiendste weg van start naar finish. Door die lijn te volgen is het mogelijk om zo snel mogelijk een ronde te rijden. De ideale lijn is alleen mogelijk wanneer je de goede combinatie kan vinden tussen gas geven, remmen en sturen. Door alleen maar vol gas te geven kun je nooit het baanrecord verbeteren, als je te snel gaat dan kun je van de ideale lijn afwijken. Ga je te langzaam dan is het nooit mogelijk om het baanrecord te verbreken.

Denk tijdens het racen wel aan de andere coureurs, blijf niet alleen bezig met je ideale lijn maar denk ook aan de veiligheid van anderen.

Nat circuit

Op een natte of vochtige baan is het heel anders rijden dan op een droge baan. Door de slicks die onder onze karts liggen slipt men bij nat weer sneller weg in de bochten. Behendigheid speelt een nog grotere rol. De kunst is tegensturen met gas, zonder te spinnen de bochten door en hiermee de grenzen op te zoeken. De ideale rijder zet ook op een natte baan een goede tijd neer! Zeer spectaculair voor rijders die een extra dimensie zoeken.